2023 Subaru BRZ Final Edition teszt - SUBARU - TOYOTA - GR86 - BRZ -
Limitáltan elérhető élmény
Az első széria sikere után, a második generciónak is zöld utat adott a Subaru és a Toyota. A közösen fejlesztett orrmotoros-hátsókerkes sportkocsinak, amiből még csak most érkezett meg, európai paicra, a második generáció, amit 2021 óta világszerte már értékesítenek, de európába csak 2023-ra érkezett meg, és csak nagyon limitált darabszámban. ...amit mutat, hogy szlovákia, csak 30db BRZ modellt kapott a raktári készletre, és csak kéziváltós modelleket, de a GR86-ból se érkezett sokkal több, az 50 db körül példánnyal, ami hasonló példányszámban érkezett a magyarországi kínálatba is, viszont a BRZ magyarországon automata váltóval is kérhető.
Az európai piacon csak egy felszerelés szinttel választható, ami az Ausztráliában elérhető BRZ S modell felszerelés szinthez hasonló, mivel az itt választható modell is tartalmazza a 2-zónás klímát, a LED-es automata fényszórókat, a LED-es nappali menetfényekkel, a velúr és bőr kárpitot a beltérben, ami a tesztelt modellben is megtalálható. ...de európai piacokon Sport, Limited vagy Final Edition felszerelés neveken található meg, mint a tesztelt modell is.
Agresszívebb megjelenés
A szép hosszú orra, nagyobb fényszórókat kapott, élesen vágott vonásokkal, a nappali menetfény tekintetében is, amik az éjszakában agresszívebb tekintetet adnak, a japán sportkocsinak. A laposan ívelő orra, a kopoltyú-szerű betétek között, egy kis hűtőráccsal is ki lett egészítve, aminek egy részét kitakarja a szép nagy rendszámtábla, és az erőteljes légterelő kialakítás az ütköző alsó részén, kiemelve a sötét szürke fényezéssel.
Az oldalán tovább haladva kiszélesedő sárvédő elemekkel találkozunk, amik éles vonásokkal igazodnak, az agreszív, sportos formához. A felső törésvonal a fényszórók sarkából indul, ami szépen követi az ablak vonal ívét, hasonló körvonallal, mint az előd. Az ütközőtől induló éles vonás, viszont az első sárvédő elemeknél véget ér, a légnyílás felett, aminek ívében feltűnik a széljelző fény, amit a Mazda MX-5-ös modellek esetében, az európai kiviteleknél műanyag betéttel helyettesítettek.
A domborodó, kiszélesedő sárvédők, a 18“-as szürke felni szettnek adnak helyet, amik megtalálhatók a GR Yarison, és az európai piacon nem kapható GR Corolla-n, és a GR86-os sportkocsin is visszatér, így, ha nem Subaru kék a BRZ-nk, simán összetévesztik a Toyota GR86-tal. ...de a Subaru BRZ-n jobban mutatna, ha aranysárgában is elérhető lenne a felni, ami egy jól ismert szín a WR Blue Subaru kék színnel kombinálva, de ezek a BRZ tS modellnél visszatérő szín kombinációk. A sárvédő kopoltyúszerű légnyílásának körvonala egészen a küszöbön is végig fut, amik a hátsó kiszélesedő sárvédő elemknél véget érnek, és ezek a kerék járat felett folytatódnak, a kiszélesedő sárvédő dizájnnal, amik nem maradhatnak el egy sportkocsiról, a dizáj részeként.
A hátsó részén feltűnik a kacsa farok-szerű kialakítás a gyári légterelővel, mint a Porsche 911-es modelleken, és ez egy lenyűgöző formavilágot ad, az új generációs Subaru BRZ-nek. A hátsó részéhez érve, az élesre vágott vonások visszatérnek a hátsó lámpában is, ami agresszívebb megjelenést ad az éjszakai vezetés során, a hátsó kerekes sportkocsinak, ami kiváló alap driftautónak is. A hátsó lámpákat, egy fényes fekete betéttel összekötötték, ami rejti a pici nyitógombot a csomagtér fedélhez, és azért elfért még egy kis kamera is, a kis csomagtér fedélen, ami egész tágas csomagteret rejt. ...ha tovább haladunk lefelé, a hátsó ütközőben feltűnik a ködlámpa és a tolató lámpa, amik hasonló formát kaptak az előző generációhoz képest, és a fekete betétműanyag, ami körülöleli a hátsó nagy átmérőjű krómzott kipufogóvégeket, amikkel tökéletes a sportkocsi formavilága, és mellette egész kellemes, egyedülálló hangja van a Boxer motoros, sportkocsinak.
Meglepően tágas csomagtér, és vezető központú utastér
A BRZ és GR86 modellek méretükhöz mérve, elég tágas csomagteret kapnak, amit akár kulcsról is tudunk nyitni, ami az MX-5-höz hasonlóan csak felpattan, utána kézzel tudjuk felnyit, de a fekete betétbe helyezett pici gombbal is tudjuk nyitni. ...és elénk tárul a 237 literes alap csomagtér, ami jól használható napi használat esetén is. A csomagtér alatt találjuk, az abroncs javító készletet, és a vontató szemet, de a tároló rekesz kialakítása alapján, akár egy segéd pótkerék is elférne a csomagtér padló alatt, amihez még a rögzítőcsavar helye is megvan a poliészter tárolórekesz alatt.
A BRZ és GR86-os modelleknél, szükség esetén akár bővíteni is tudjuk a csomagteret a két madzag meghúzásával, amiután kiakad az egyrészes háttámla mindkét oldalon a rögzítéspontnál, és utána vagy benyúlunk a csomagtérből és meglökjük a háttámlát, vagy az egyszerűbb, könnyebb megoldást válasszuk, és az utastér felől döntjük le, ami csak akkor akad el, ha az első ülések szinte teljesen hátra vannak tolva. ...és, így akár kisebb karácsonyfa is gond nélkül befér a csomagtartóba, vagy más lapossabb hosszú tárgy, ami egy sportkocsinál nem rossz praktikusság tekintetétben.
...és nézzük mit kapunk az utastérben. Már az ajtó nyitásánál igényes felülettel találkozunk, az Alcantara-bőr kárpit kombinációnak is köszönhetően, amik a minőség érzetet is tovább fokozzák, a piros kiemelő varrással kiegészítve. A gombok egy kis króm kiegészítéssel színesítik az ajtót, amin még egy félliteres üdítőnek is maradt hely. ...de nézzük elöször a hátsó sort, amihez könnyed mozdulattal, előre tudjuk dönteni a háttámlát, és előre csúsztatni az első ülést, de mielőtt beülünk hátra döntsük vissza az egyrészes háttámlát, ami után két kialakított ülést találunk, az alacsony tetőívnek köszönhetően fejtámlák nélkül, de ez inkább szükség ülésnek mondható. A hátsó sor nem a legtágasabb, de ha nagyon szükséges rövidebb táv elviselhető benne, amennyiben nem tolja teljesen hátra a vezető és utasa az első üléseket, ez esetben még lábtér is marad. ...és, ha jól tudom a BRZ S modellek esetében, a hátul utazók is kapnak mobiltöltéshez, csatlakozókat.
...és folytassuk a vezetőnek készült első sorban
A vezető és utasa kényelmes Alcantara-Bőr sport ülésekben foglalhat helyet, piros kiemelő varrással, és mivel nem elektromosak az első ülések, ezért újra be kell állítani, ha hátul is utaztak. A vezető és utasa előtt a műszerfal új dizájnt kapott az éles törés vonalak helyett, az új generáció kerekebb formavilággal, ami hasonló, mint az Alfa Romeokban vagy a korábban tesztelt Mazda MX-5-ben. ...és üljünk be a kényelmes sport ülésekbe, ami után előttüni a szépen domboruló motorházető, mint az MX-5-ös Mazdánál.
...és a multi funkciós bőr kormánykerék a piros kiemelő varrással, amiről könnyen minden fontosabb funkció kezelhető, és már az analóg óracsoport helyett itt is a digitális kijelző dizájn jelent meg, közepén a fordulatszámmérővel és sebesség mérővel kombinálva, így a legfontosabb értékek a vezetéshez közvetlen előttünk van, és két oldalon, a fedélzeti rendszer információi, valamint a hőfok és üzemanyag szint visszajelző, ami vonalakkal jelöli az üzemanyag szintet, mint a régi nintendo játékok az életszintet, amik jól olvasható információt adnak a vezető számára.
A bal oldalon olyan információkat tudunk megjeleníteni, mint az átlag sebesség, megtett hatótáv és vezetési idő, a legutóbbi nullázás óta, de az abroncs nyomást is figyelhetjük, ami két felni szettet tud menteni, amihez a kesztyűtartónál találjuk a kezelő gombot, de az aku töltötséget, az olajhőfokot, és mellette az információs felületeten láthatjuuk a pillanatnyi és átlagfogyasztást, ha erre az adatra van szükségünk. ...de akár G-erő grafikonon figyelhetjük milyen értéket értünk el lassítás, gyorsulás és a kanyarodás során, és még nyomaték/teljesítmény grafikont is találunk az információk között.
Akinek épp ez az információ lenne fontos, és akár köridőt is mérhetünk, ha épp pályanapara mentünk a BRZ-vel vagy Toyota GR86-tal, mivel még az információs kijelző is a Toyotákból ismerős, és még a segédrendszereket is tudjuk ki- és be kapcsolni a kis kijelzőn, az audio rendszer információi mellett, ami a BRZ modell-ben hat hangszórós rendszert használ, ami egy átlag rádióhoz képest egész jó hangzást nyújt, de aki ezt a modellt választja, az nem épp a kiváló audio rendszer miatt választott a GR86 vagy BRZ modellt, hanem a technika miatt, amihez hasonló nem igazán van a piacon ebben a kategóriában, az MX-5-tel közösen, de a BRZ és GR86 modellek nagyon minimálisan érhetőke el európában.